Protoieria Moinesti Webmail    

 
PROTOIERIA CUVÂNTUL IERARHULUI PAROHII MĂNĂSTIRI CULTURĂ ŞI
MISIUNE
ASISTENŢĂ
SOCIALĂ
ŞTIRI ADMINISTRAŢIE RESURSE CONTACT
 
   
 
 
FACEBOOK
 
ŞTIRI & EVENIMENTE
 
Abonare stiri (email)


27/02/2020

Proiect catehetic „Împarte Bucurii” în Parohia Solonț

mai multe detalii

26/02/2020

Proiect „Familia creștină – binecuvântare a iubirii lui Dumnezeu pentru umanitate” în Parohia Bucșești II

mai multe detalii

24/02/2020

Târg caritabil de mărțișor ,,Copiii meșteșugăresc, Oamenii MARI dăruiesc... la Cernu”

mai multe detalii

21/02/2020

Concursului Național Catehetic „Iubirea lui Hristos în familia mea” implementat în Parohia Rățeni

mai multe detalii

18/02/2020

Cursuri de formare ProVita în Arhiepiscopia Romanului și Bacăului

mai multe detalii

10/02/2020

Un nou examen de capacitate preoțească, în martie

mai multe detalii

05/02/2020

Concursul național catehetic „Iubirea lui Hristos în familia mea” în Arhiepiscopia Romanului și Bacăului

mai multe detalii

03/02/2020

Proiectul eparhial „Pastorația familiei creștine contemporane”

mai multe detalii

24/01/2020

„Un român autentic își asumă istoria neamului său și gândește cu recunoștință la cei ce au făurit-o”*

mai multe detalii

24/01/2020

Unirea Principatelor Române sărbătorită în Protopopiatul Moinești

mai multe detalii

21/01/2020

Ședința Consiliului Duhovnicesc în Protopopiatul Moinești

mai multe detalii

04/01/2020

Aniversarea a cinci ani de la întronizarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim ca Arhiepiscop

mai multe detalii

27/12/2019

Colindători în Parohia Sfântul Spiridon din Comănești

mai multe detalii

26/12/2019

Școala de iarnă ,,Mai bine împreună!” în Parohia Cernu

mai multe detalii

26/12/2019

Bucuria‎ Crăciunului‎ la‎ Parohia‎ Sulța

mai multe detalii

26/12/2019

Proiectul cultural-catehetic eparhial: „Școala de iarnă – Colindele: sărbătoarea bucuriei satului românesc” în Parohia Balcani-Marginea

mai multe detalii

26/12/2019

Proiectul eparhial Școala de iarnă intitulat Atelierul lui Moș Crăciun derulat la parohia Sf. Gheorghe din Moinești

mai multe detalii

25/12/2019

Proiectul eparhial Școala de iarnă ,,Colindele – sărbătoarea bucuriei satului românesc!” în Parohia Rățeni

mai multe detalii

23/12/2019

Proiectul eparhial FĂ RAI DIN CE AI! în Cercul Pastoral Episcop Ioachim Mareș din Protopopiatul Moinești

mai multe detalii

23/12/2019

Colaborare fructuoasă între Școala Liviu Rebreanu și Parohia Sfântul Arhidiacon Ștefan din Comănești prin proiectul eparhial FĂ RAI DIN CE AI !

mai multe detalii
 
 
ŞTIRI ŞI EVENIMENTE

Arhiva : 2012 || 2013 || 2014 || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || 2019 || 2020 ||



» „Îndrăznește, fiule! Iertate sunt păcatele tale!”

✝IOACHIM, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

 

Când Hristos a zis slăbănogului „Îndrăzneşte, fiule! Iertate sunt păcatele tale” (Matei 9, 2), aceste cuvinte au născut rumoare în rândul „teologilor” Legii Vechiului Testament, în înţelegerea cărora aceasta echivala cu o ofensă adusă lui Dumnezeu (Matei 9, 3). De fapt, refuzul cărturarilor de a recunoaşte în Iisus pe Fiul lui Dumnezeu (Ioan 19, 7) a determinat omorârea Lui prin răstignire (Ioan 19, 16).

Dacă episodul acesta îl vom privi dintr-un alt punct de vedere, vom distinge că şi pentru cei din Vechiul Testament, omul este o entitate unică în univers, iar acest caracter unic se vede în relația care există între trupul, psihicul şi sufletul său.

Omul este un tot. Iar atunci când o parte din părţile sale componente suferă vreo deficiență, aceasta produce dizarmonie şi tulburare în toată fiinţa sa. Nu se poate trăi în dezordine spirituală fără ca trupul să sufere, sau invers. În Vechiul Testament suferinţele trupeşti şi sufleteşti erau considerate o consecinţă a păcatului (Ioan 9, 2). Chiar dacă acest lucru ni se pare depăşit în zilele noastre, totuşi, văzând suma suferinţelor şi comportamentul aberant al omului modern, deducem că Scriptura este mereu actuală.

Prin urmare, Mântuitorul, iertându-i mai întâi păcatele, apoi redându-i sănătatea slăbănogului, l-a eliberat duhovniceşte pe acesta şi l-a vindecat din punct de vedere somatic. Tot astfel, de fiecare dată când împlinea o vindecare, zicea aproape acelaşi lucru: „Fiică, credinţa ta te-a mântuit, mergi în pace şi fii sănătoasă de boala ta!” (Marcu 5, 34) sau „Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ţi fie ceva mai rău.” (Ioan 5, 14).

Din acestea deducem că, în plenitudinea naturii lui, omul nu este divizibil. Potrivit lucrării sale în libertate, el este chemat să se îndumnezeiască sau să se piardă. Toate elementele constitutive ale ființei sale vor avea aceeaşi soartă, potrivit efortului său dirijat spre bine sau spre rău.

În tradiţia isihastă se vede foarte lămurit lucrarea comună a părţilor constitutive ale subiectului uman. Considerând că atât sufletul cât și trupul omului sunt chemate la îndumnezeire, experienţa isihastă depășește gândirea opoziţionistă între elementele constitutive ale insului uman pe  care o regăsim în filosofia antică și teologia scolastică. În aceste sens putem înțelege răspunsul dat de Sfântul Grigorie Palama lui Valaam, când spune că „Orice cuvânt poate fi contestat de alt cuvânt, dar ce cuvânt poate fi contestat de viaţă?”. Căci şi Hristos a zis: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa”.

Din experiența sfinţilor şi cea a Bisericii în general reiese că întreaga fiinţă a omului trebuie să participe la lucrarea de sfinţenie, căci numai o astfel de lucrare sinergică duce la iluminare şi îndumnezeire. Isihaştii au experiat în trupul lor lumina taborică, cea pe care au trăit-o cei trei apostoli Petru, Iacob şi Ioan. Sfinți precum: Grigore Palama, Simeon Noul Teolog, Serafim de Sarov au trăit, dar au şi lăsat scris despre această experienţă mistică. Şi, câţi alţii n-au intrat în lumina cunoştinţei lui Hristos, încă fiind în trup?!

Însă, relatarea unei astfel de experienţe nu se face pentru a satisface o simplă curiozitate, ci pentru afirmarea posibilității de a pregusta încă din această viață lumina taborică şi îndumnezeirea întregii fiinţe umane, ca entitate constituită din cele două naturi, materială şi spirituală. Adică toţi aceia care primesc pe Hristos ca fiind Calea, Adevărul şi Viaţa pot gusta din Împărăţia lui Dumnezeu ce va să vină, încă din această viață. Căci posibilitatea de a se împărtăşi din lumina necreată a lui Hristos nu are ca scop numai stimularea credinţei noastre, ci ea deschide ochii inimii noastre pentru dragostea de Dumnezeu. Iar dacă simţim în suflete dragostea lui Dumnezeu, atunci nici moartea, nici frica, nici nimic altceva din lume nu ne va despărți de El, „pentru că Dumnezeu este iubire” (I Ioan 4, 8).

Aşadar, atunci când Iisus a vindecat slăbănogul din Capernaum, cărturarii nu au putut sesiza în El pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui Viu, după cum nu au realizat că puterea Lui vindecătoare ieşea din iubirea pe care a avut-o dintru început față de om, în fiinţa căruia străluceşte chipul nemuritor al lui Dumnezeu, indiferent de starea morală sau socială în care se află. Hristos ştie că o inimă de piatră şi o minte întunecată nu pot simți dragostea şi iertarea lui Dumnezeu.

Rugăm pe Hristos să ne lumineze întreaga fiinţă ca să distingem prezența lui Dumnezeu în natura şi în firea lucrurilor, iar faptele noastre toate să le raportăm la El.


   
©2013 Protoieria Moineşti - judeţul Bacău. Toate drepturile rezervate.
Web design Bacau si optimizare site - SANNET.